Muhafazakarlar Evrim Ağacı’na Nasıl Yaklaşıyor?

Soru: Bir anadolu şehrinde yaşıyorum, abdden mezunum ve önümüzdeki yıl master için de kabul aldım. Ufak bir evrimsel biyoloji etkinliği düzenledi bir öğnci klübü burda ama başımıza bela aldık. Konuşmacı oldum ve kapımdaki polislere ara sıra çay götürüyorum. :/ Böyle şeyler yaşadınız mı? Tehditler vs.?

Cevap:

Hayır, hiç sorun yaşamadım. Neyi nasıl söylediğini bilmek gerekiyor bu konuda. Amaç kimseyi rencide etmek, rahatsız etmek değil. Dini inançlarına saldırmak değil. Hatta ben bir şey iddia etmiyorum bile, bilimsel gerçekleri aktarıyorum. Dolayısıyla anlatana kızmak bile anlamsız. Yine de, sadece konuya değil, kitleye hitap etmeye çok hakim olmadan bu işe kalkışmak akıl karı değil bence. Başımdan geçen bir şeyi anlatayım:

Ankara’nın Mamak bölgesinde Çağrıbey Anadolu Lisesi’ne gittik sunum yapmaya. Olabilecek en tutucu okullardan/yerlerden birisi; ancak biyoloji hocaları müthiş aydın bir insandı. Neyse, anlatıyoruz evrim mekanizmaları falan filan, 3-4 tane omuzlarında ceket asılı genç geldi, en öne oturdu. Daha adamlar içeri girdiğinde salonda bir fısıldaşmalar falan oldu, “Ooo geldiler.” falan gibilerinden. 2 dakika sonra ekip arkadaşlarımdan birisi geldi ve “Bu çocuklar biraz sakatmış, dikkatli ol.” dediler. Dedim ne yapayım, bir şey yaparlarsa yapacak bir şey yok, normal şekilde devam edeceğiz.

30 dakika falan geçti aradan, en dikkatli onlar dinliyorlardı. Çıt bile çıkarmadan anlattıklarımı dinlediler. Sonra içeri birden ceketli elemanlar girdi. Önce dedim sıçtık, sonra meğerse öğretmenmiş adamlar. Müdür yardımcıları falan. Biyoloji hocasına bir şeyler dediler, bir 5 dakika sonra hoca yanıma yanaştı ve “Bir ara verebilir miyiz?” dedi. Çok mahcup gözüküyordu. Tabii dedim, ara verdik, müdürün odasına götürdüler bizi. Ama yolda bir özür diliyorlar, görmeniz lazım. “Hocam çok özür dileriz, elimizde değil, çok mahcup olduk” falan. Müdür de 45 dakika falan özür diledi, ODTÜ’ye öğrencileri getirme sözü verdi falan.

Ne olmuştu? Okulun din öğretmeni Başbakanlığı aramış. Bunlar müfredat dışı eğitim veriyorlar diye. Halbuki okulun bilim haftası kapsamında oradaydık. Başbakanlık da direkt emir göndermiş, “Etkinliği durdurun.” diye.

Biz çıkarken ne oldu peki? Öğrenciler şikayetçi olmuşlar, biz geri gelene kadar derslere gitmeyeceklerini söylemişler hocalarına. Tabii zorla girmişler derslerine ama haftalarca bizi tekrar ağırlamalarını istemişler hocalarından. Hatta o ülkücüler bile “Lan ben bile rahatsız olmadım anlattıklarından, bu din hocasına ne oluyor?” falan demişler. Ki din hocası dinlemedi bile, kapıdan şöyle bir bakmış, evrim konusu olduğunu görünce direkt aramış.

İşte insanların bilime böyle aç olduğunu görüp de, bir şeyler yapmamak mümkün değil. Bilimi bilim ve halk için, tüm ideolojilerden arınmış şekilde anlattığın müddetçe, kayaya bile öğretebilirsin. Hoş, kayaya bile öğretebilirsin işte ama bazıları ayak diriyor. Onlar unutulacaklar, bilim insanları hatırlanacak. Aradaki fark bu. 🙂

Leave a Reply

