IQ Seviyemi Ölçtürdüm Mü? Yayınlayıp Bununla Övündüm Mü?

Soru: IQ seviyeni ölçtürdün mü? Ölçtürdüysen sonuç ne çıktı?( Büyük ihtimalle dahi çıktığının farkındayım.) IQ’nun geliştirilebileceğine dair bilimsel bulgular var mı? Eğer varsa IQ’nun geliştirilmesi adına neler önerirsin?

Cevap:

Hahah güzel bir soru sordun. 🙂 Şu yüzden gülerek başladım: bu konuda hoş bir anım var, anlatacağım. Ama öncelikle şunu diyeyim: IQ çok sıkış bir ölçü aracı; fakat aynı kültürel arkaplana sahip, birbiriyle yakın geçmişleri paylaşan insanların yalnızca “analitik zekalarını” ölçmek ve kıyaslamak açısından faydalı olabilir. Bir de iletişimi kolaylaştırıyor, hani zekayı sayısal bir yüzdeye indiriyor, böylece konuşurken hemen nicel bir sayı verebiliyorsun. Ama aslında beyin tek bir zeka formundan ibaret değil ve analitik zeka da her şey demek değil. Birçok farklı zeka formları olduğu düşünülüyor ve analitik olan, rasyonel ve somut olan zekamızı yansıttığı için kısmen ölçülebiliyor. Fakat “zekayı ölçmek” kavramı bile oldukça tartışmalı. Bunları bir bilelim diye söylüyorum. Öyle IQ’ya çok güvenmeyin yani… Şimdi anıma geçeyim:

Konu, nefretin insanların gözünü nasıl bürümesiyle ilgili. Vakt-i zamanında güvenilir olduğunu düşündüğüm (ama sonradan pek de güvenilir olmadığını psikolog bir arkadaşım sayesinde öğrendiğim) bir IQ testini yapmıştım. 129 çıkmıştı. IQ testlerinde ortalama 100 ile ifade edilir. Diğer sayılar, bu ortalamaya göre ne kadar yüksek olduğunu gösterir. Örneğin 129, ortalama bir insandan 1.29 kat yüksek analitik zekaya sahip olmak demektir. Bu testlerin sonuçları, testten teste değişir. 129, üniversite eğitimi görmüş, ortalamanın üstü düzeyde bir eğitim alıp, matematik-fenle birazcık uğraşmış bir insan için “sıradan”dır. Çünkü toplumların çoğunda eğitim oranları çok çok yüksek olmadığı için, ortalama IQ da genellikle düşük olur, bu nedenle 1.29 kat ufak bir farklılıktır; sadece düzgün bir eğitimi yansıtır (ki bu yüzden IQ testleri güvenilmezdir, sayısal işlerle uğraşanlarınki ister istemez yüksek çıkacaktır; bu, sayısal işlerle uğraşmayanların aptal olduğu anlamına gelmez).

Neyse, hep dediğim gibi, zeki veya dahi olduğumu düşünmüyorum. Sadece bilime tutkuyla bağlıyım ve öğrenmek için elimden geleni ardıma koymuyorum. Çalışıyorum, okuyorum, düşünüyorum, boş zamanlarımda kafa yoruyorum falan filan… Bu da beni, belli başlı bazı konular hakkında bilgili yapıyor, hepsi bu. Bu nedenle 129’a şaşırmadım. Birçok arkadaşlarım aynı testten 135-150 arasında falan almıştı. Şimdi o testi epey değiştirmişler sanırım ama ben yaptığımda, rapor kısmında Einstein’ın 230 mu, 250 mi ne puan alacağı söyleniyordu o testten. 🙂 Her neyse, ben de insanlar sürekli yaptığım işleri övmek için zeki, dahi olduğumu söyledikleri için ben de bunu siteme koydum. Amacım hani “Bakın, sıradan, siz de yapın, daha yüksek alabileceğinizi göreceksiniz.” demekti. Çünkü buradan sorulan 3-5 soruya da verdiğim cevaptaki gibi, “Bu tür işleri dahiler yapabilir, ben yapamam, anlamam.” diye düşünmemek lazım.

Ama bilimden korkan, statükocu, gerici bazı gruplar (ki onlar bazı videolar da hazırlamışlardı Evrim Ağacı’nı kötülemek için), bunu almışlar ve demişler ki, “Ergen işte, bu adamı övüyorsunuz, utanmadan gitmiş IQ’sunu koymuş oraya, yüksekliği ile övünüyor.” falan demişler. 🙂

Leave a Reply

