İnançlı İnsanlar Bence Basit İnsanlar Mı?

Soru: İnananlar senin gözünde basit mi?

Cevap:

Asla. Neden basit olsunlar? İnancı basitlik olarak görmek büyük bir hata olurdu. Sadece inanan insanların, bazı konularda, bazı diğer insanlar kadar bilgiye sahip olmadıklarını düşünüyorum. Bazı durumlarda da inanan insanlar belli konularda müthiş bilgili olabilirler (atıyorum hadisler konusunda) ama bilgi çeşitliliklerinin çok kısıtlı olduğunu düşünüyorum. Örneğin dini konuları baştan sona bilen birinin bana “Evrim yok.” demesi tuhaf geliyor. Hani bunu dedikten sonra bugüne kadar var olmuş tüm dinlerin bütün içeriklerini bilsen ne olur, bilmesen ne olur? Ama bu bile “basit” demek için yeterli değil bence. Herkes her konuya ilgi duyacak diye bir şey yok. Ancak din gibi öznel bir konuda uzman olanların, bilim gibi nesnel bir konuda bu kadar atak yargılara varabilmesi, elbette insanın kişilik değerini ister istemez azaltan bir unsur. Hani işin din boyutunu hakkını vererek yapan birine canım feda, oturur saatlerce dinlerim (ki dinledim de küçüklüğümde, birinci elden hem de). Ama yani kütleçekimi yalandır, evrim yoktur demeye başlarsa o kişi, artık dinleyecek bir şey kalmamış demektir benim için.

Öyle yani. Ben insanın uzmanı olduğu bir konudaki bilgisine odaklanmayı tercih ediyorum. Şimdi mesela ben sana siyaset anlatmaya başlasam, daha üçüncü cümlemde eminim batırırım. Çünkü uzmanı değilim. Fikrimi söylerim, elimden geldiğince bilgi edinirim ama kalkıp da “Sovyetler şu nedenle çöktü, sizin dediğiniz gibi değil.” dersem adama gülerler. Ben bu konuda kimim ki? Kaldı ki siyaset gene hala çok öznel bir saha… Bir de bilimle ilgili uzman olmayanların vardıkları yargıları bir düşün…

Bu da aynı şekilde. Basit demek Ad Hominem olur. Ama bence kendi sınırlarında kaldığı ve uyumsuz alanlara taşmadığı sürece her bilgi kutsaldır. Gerçek olmak zorunda olmasa bile…

Leave a Reply

