Ateist Olmam Verdiğim Bilgileri Etkiliyor Mu? Evrim Karşıtlarına Karşı Tarafsız Mıyım?

Soru: Müslüman olsan bile bize verebileceğin bilimsel bilgi ancak yine bu kadar olurdu. Çünkü din ve bilim farklı kulvarlarda ilerliyor.Bundan dolayı aslında inanıp inanmamanın ufoya inanıp inanmandan farklı olmaması lazım bizler için.

Cevap: 

Aynen öyle. Bunun altına aynen imzamı atarım, daha güzel ifade edilemezdi. 🙂

Belki benim de farkında olmadığım saçma inançlarım vardır. Hani din ya da paranormal değil de ne bileyim, sağlıkla ilgili falan… 🙂 Yine de konu bilimsel bir analiz oldu mu, bundan sıyrılabilmem şart. Elimden geleni yapıyorum, en azından buna eminim.

Bak mesela aklıma geldi… Spor ve sağlık konusunda mesela ara ara bilgiler veriyorum Evrim Ağacı’nda. İşte sabahları şunu yaparsanız faydalı olur, şöyle uyursanız iyi olur diye falan… Bunlar bilimin bize söyledikleri. Bunların hepsini kendim uyguluyor muyum? Maalesef hayır. Ama bu, işin doğrusunu anlatmama engel değil.

Elbette bu örnek tam olarak karşılamıyor senin dikkat çektiğin noktayı. Çünkü ben sağlıkla ilgili o anlattıklarıma inanmadığımdan uygulamıyorum değil elbette, birçok insan gibi bu konuda üşengeç olduğumdan. 😀 Ama konunun özü aynı…

Bir diğer ve güzel bir örnek şöyle olabilir: Üner-Tan Sendromu insanın geri evriminin ispatı olarak veriliyordu yıllardır. Ben hiç bu şekilde sunmadım hem tartışmalar olduğu için hakkında, hem de kendi evrimsel biyoloji ve genetik bilgilerim nedeniyle kuşkulu olduğum için. Gerçekten de bu sene Texas Üniversitesi’nden yanılmıyorsam bir araştırmacı bugüne kadarki en kapsamlı analizlerden birini yaparak bunun geri evrimle muhtemelen hiçbir alakası olmadığını, varsa da ancak çok dolaylı bir alakası olabileceğini gösterdi. Ben de hemen Evrim Ağacı’nda, “evrime kanıt teşkil etmiyor” olmasına rağmen haber yaptım.

Keza, Georges Cuvier veya Carl von Linneaus gibi yaratılışçıların bilimini tarafsız olarak tanıttım ve bilime katkılarını anlattım. Çünkü benimkisi korunması gereken bir inanç değil. “Şahsi doğrular ve yanlışlar”dan değil, bilimsel gerçeklerden söz ediyoruz. Ve gerçeklerin, bilimin sınavlarına ve sorgulamaya karşı korunmaya ihtiyacı yok. 🙂 Tam tersine, bilimsel altyapıya sahip veya bilimsel düşünce algısına sahip kişilerce yapıldığı sürece sorguya, eleştiriye, teste sonuna kadar açık olabilmeli…

Ben de, kendi olası inançlarımdan tamamen arındırarak, bunu aktarmaya çalışıyorum elimden geldiğince. Mutlaka arada sırada kaçan yerler oluyordur ama bunlar hep samimi hatalar. Amaçlı ya da bilerek yapılan şeyler değil. 🙂

Leave a Reply

