ODTÜ Makina Mühendisliği 4. Sınıf Dersleri Hakkında Bildiklerim…

Bir arkadaş sorduğunda detaylıca cevaplamıştım, faydası olur diye halka arz ediyorum. 🙂 Kolay gelsin. 😀 Bunlar haricindekiler hakkında güvenilir bir bilgi veremem sanırım, gene de sorun isterseniz. 😀 En kötü bilen biri çıkar arkadaşlar arasından.

İlk olarak, 4. sınıf dersleriyle ilgili bilmeniz gereken, notlandırma sisteminin normalden biraz farklı oluşudur. 3. sınıfın sonuna kadar notlar hep AA ile FF arasında değişirdi, bilirsiniz. 4. sınıf ise yüksek lisans ve doktoraya biraz daha benzerdir. Bazı hocalar barajı CC olarak belirler, bazıları BB olarak belirler ve bundan düşük not vermezler. Bu yüzden, dersleri düzenli takip eder, sınavdan da çok berbat notlar almazsanız, ödevlerinizi falan yaparsanız en kötü BB falan alırsınız (normalde aynı şeyleri 2-3. sınıfta yapsanız DD falan alacakken…). Ancak, eğer ki gerçekten kötüyseniz ve hoca BB’den aşağı vermiyorsa, BB’nin altına düşecek kadar batırdığınızda, doğrudan FF alabilirsiniz. Yani aradaki CC’dir, DD’dir falan yalan olabilir. Bu sebeple, dikkatli olmak lazım, “Nasılsa BB falan alırım ya.” diyerek salmamak lazım, sakat… Şimdi derslere geçelim:

Thin Walled Structures: Süha Oral veriyordu, çok basit bir ders değildi ama Süha hoca iyi not veriyor son sınıflara. Alınabilir. Projesi olmaması avantaj. Ders genel olarak Strength temelli; ancak çok yeni bir dolu kavram da öğreniliyor. Dolayısıyla “Strength’ten AA aldım, kafam rahat.” diye düşünmemek lazım, F/A’dan çok daha fazlası var. Ama aşırı aşırı zor da değil, yalan yok. Her hafta quizi var düzenli olarak, ödev nadir. Süha hoca sert bir insan tabii, ancak yardımcı da olmaya çalışıyor. Dediğim gibi notlar gayet iti.

MEMS: Ben aldığımda ODTÜ tarihinde 50 yıldan sonra ilk defa mı ne açılmıştı ders. Dersi veren Kıvanç hoca ODTÜ’ye yeni gelmişti falan baya karambole oldu o ders, ne yapılacağı çok muğlaktı falan ama iyi not verdi sağ olsun. Projesi var ama halledilmeyecek bir şey değil, biraz Solidworks, biraz da hayal gücü gerekiyor, sonra tamamdır. Ders neredeyse tüm derslerden farklı, yepyeni bir alan. Temel bilgileri edinmek için çok faydalı; ancak doktora düzeyinde MEMS için 3 ayrı ders alıyoruz biz şu anda TTU’da. Dolayısıyla ne kadar sınırlı olduğunu hayal edebilirsiniz. Fakat yine de, dersin projesi sonunda verdiğiniz tasarımlar, gerçek hayatta ODTÜ’nün MEMS laboratuvarında üretiliyor ve sahip olabiliyorsunuz. Böyle hoş bir enstantanesi var. Ayrıca dönem içerisinde o lablara 1 adet gezi de düzenleniyor. Hoş ve ABD-vari bir ders anlayacağınız. Kıvanç hoca UC Irvine’ın izlerini buraya taşımış, iyi olmuş.

Automotive-2: 1’i almadan 2’yi aldım ben, alabiliyorsunuz. Notlar fena değil ve anlaması da çok zor değil. Hatta zaman zaman aydınlanma bile yaşatıyor ders, tamamen günlük hayata yönelik ve arabalarla ilgili olduğu için. 😀 Ama genelde sadece 10 kişi falan alıyor dersi ve hepsi iyi adamlar, çok rekabet oluyor, ortalama yüksek (70-80 civarı) çıkıyor falan. Kendinize güvenmiyorsanız veya arabalara çok meraklı değilseniz almayın derim. Kolay not dersi değil bence…

Composite: Çok basit bir ders değil ve ben DD almıştım. Gene matematik az, ezber çok olan bir ders ama terse yatırdı beni. Dikkat edin derim… Konu genel olarak katmanlı yapılar ve plastikler üzerine. Ben Polymer ile birlikte almıştım aynı dönem, dönemin ortasına kadar birebir aynı şeyler işlendi neredeyse, öyle bir avantajı var. Plastik türleri, özellikleri, vs. Sonrasında ayrılmaya başlıyorlar ve Composite’e biraz matematik ekleniyor, hesaplar falan geliyor. Çok zor değil; ancak Levend hoca ters köşe sormayı iyi biliyor ve seviyor. Sınavda böyle bir paragraf verip, o paragrafta verilen hatalı bilgileri tespit etmenizi falan istiyor. O tip soruların nasıl terse yatırdığını bilen bilir. O yüzden dikkatli olmak lazım…

Polymer: Makina’nın çok net kurallarından biri şudur: “Merve Erdal varsa, yapışacaksın.” Bu kadar. Polymer de net bir Merve Erdal dersi. Ben “çıkarcılık” olarak anlaşılmasını istemem bunun, tamam, Merve hoca not konusunda eliaçık bir hocamızdır; ancak sanıyorum objektif bir skalada, Makina’nın en sağlam ilk 3 hocası arasına girecek kadar da çalışkan, iyi anlatmayı başaran ve mükemmel kişilikte birisidir. Dolayısıyla 7/24 somurtkan bir adamın suratına bakarak ders işlemektense, eğlenceli ve iyi anlatan, sorulara cevap veren, sıcakkanlı birinden ders almak ve sonunda da iyi bir not almak candır. Merve hocama “70 milyon” karşısında sevgilerimi gönderiyorum.

Nondestructive Testing Methods: Temiz ders, alınabilir. Biraz sıkıcı ama hangisi değil ki? 😀 3-4 saat süren labları var ama matematik falan yok denecek kadar az derste, sırf ezber. Ama çok zor değil. Üstelik gene “işe yarar” derslerden birisi, eğer pratik bilgilere sahip olmak istiyorsanız. Derste Ultrasound, UV gibi bazı yöntemlerle malzemelerin hatalarını test etmeyi öğreniyorsunuz. 4 tane böyle teknik var ve ders de 4 kısımdan oluşuyor bu yüzden. 3-4 tane de labı var, her birinde bu yöntemleri kullanarak analizler yapıyorsunuz falan. Ben kısmen eğlenmiştim; çoğu zaman sıkıcı olsa da… Notlar da fena değil, korkmayın. 307-308 almış olmanızı istiyor ama hoca, aklınızda olsun. Almazsanız da göz yumuyor; ancak zorlanacağınızı iddia ediyor. Hiç sanmıyorum, rahat olun.

Fuel Cell Fundamentals: Yazın almayacaksanız almayın derim. Ama yazın açılırsa acımayın, alın, Restricted Elective olarak saydırırsınız, aradan çıkar. Epey kasan bir ders ama uğraşınca rahat gidiyor. Derek hoca çok iyi bir insan ve tam Amerikan stili ders işliyor. Bu sebeple, o havayı biraz tatmak isteyenler için iyi olacaktır. Zorluyor, kolay kolay not vermiyor, dönem içerisinde 2 zorunlu gezi yaptırıyor, vs. Her bir katılım parçası not olarak geri dönüyor, bu şekilde not toplayarak gidiyorsunuz. Tipik ABD stili, biyolojideki Ayşegül Birand’ın bir benzeri mesela (o da uzun yıllar ABD’de kaldıktan sonra gelmiş bir hocamız). Dolayısıyla eğlenebilirsiniz; ancak dönem içinde çok fazla dersiniz varsa kasar, baştan söyleyeyim.

Bunlar haricinde ben bir de Biyoloji ve Jeoloji’den de Not Included olarak 4. sınıf, master ve doktora dersleri aldım ama size muhtemelen yaramaz tabii onlar, o yüzden geçiyorum. Bir de bunlar haricinde fikrim olanları yazayım:

System Dynamics: Epey sağlam ders, zorda kalmadıkça almamak lazım veya çok meraklı değilseniz… Ben şu anda doktorada Advanced’ini alıyorum bunun, şu anda eğlenceli geliyor ama 4. sınıfta kasmaya gerek yok bence. Eğer ki 3.5+ bir öğrenci değilseniz tabii, ben değildim. 😀

Vibrations: Kolay ders, kolay not diyorlar ama çok sağlam adamlar alıyor, “Şampiyonlar Ligi” deniyor o yüzden derse. Dikkatli olmak lazım. Tamam, Galatasaray da Real Madrid’i top etmişti 2. maçta ama yine de fanteziye gerek yok mezuniyet öncesi, değil mi? 😀

Acoustics: Eğlenceli dersmiş ama uğraştırıyormuş. Sokağa çıkıp ses analizleri falan yaptırıyormuş hoca. 😀 Öyle abidik gubidik işlerle uğraşıp, hands-on experience kazanmak için iyidir.

Quality Control: Non Destructive ile benzer bir ders, alınabilir. Normalde ikisi beraber gidiyor zaten ama bağlamıyorlar birbirlerini, şart değil almanız. Ancak Non Destructive’den iyi bir şeyler aldıysanız, aynısını bundan da alırsınız.

Engineering Economy: Kolay yoldan not istiyorsanız gözü kapalı abanacaksınız direk buna. Boş beleş bir ders ama işte, böyle “Ayol ben MBA yaparım, paraya para demem kıııız.” diyen insanların aldıkları dersler gibi, kolay not, az beyin, kafa rahat. Tam bir 4. sınıf dersi yani. Ben alamadığıma yanıyorum, MBA ile işim olmasa da… 😀 Bildiğiniz ekonomi dersi bu arada, yok bakım süresi şu kadar olursa ne kadar maliyeti olur, yok bilmem ne parçasını çıkarırsan ne kadar kar edersin falan fıstık. Ekonomi candır tamam ama, ne bileyim…

Advanced Strength of Materials: Alacaktım, direkten döndüm. Haluk Darendeliler hayranı bir insan olarak, kesinlikle almanızı tavsiye ederim. Ama zor mudur, kolay mıdır tam bilemiyorum. Zor olsa da, Haluk hoca “öğretecektir”. Bir şeyleri gerçekten öğrenmek isteyenler için iyi bir opsiyon diye düşünüyorum. Strength baya varmış içerisinde adından da anlaşılacağı gibi, ama fazlası da var.

One thought on “ODTÜ Makina Mühendisliği 4. Sınıf Dersleri Hakkında Bildiklerim…

  1. merhaba yaziniz cok guzel elektrik elektronik ve bilgisayar muhendislikleri icin de bu tur bir yazi bulabilsem cok yarari olurdu internette ne kadar arastirsam da cok bilgi edinemiyorum yardimci olabilirseniz cok sevinirim, tesekkurler simdiden

Leave a Reply

